Τρίτη, 28 Οκτωβρίου 2014

Μεγάλα Έργα: Χαμηλοί οι ρυθμοί προόδου, καθυστερήσεις και παρατάσεις δημιουργούν προβλήματα

Μεγάλα Έργα: Χαμηλοί οι ρυθμοί προόδου, καθυστερήσεις και παρατάσεις δημιουργούν προβλήματαΜε μέτριους ρυθμούς συνεχίζουν να κινούνται οι κατασκευές των μεγάλων έργων υποδομής της χώρας. Στα μεγάλα έργα των αυτοκινητόδρομων βλέπουμε τα έργα να προχωρούν αλλά πολλοί θεωρούν πως τα χρονοδιαγράμματα για ολοκλήρωση στο τέλος του 2015 δεν είναι ρεαλιστικά.
Σημαντικές καθυστερήσεις καταγράφονται στα οδικά έργα των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού. Στο σύνολο τους τα έργα έχουν πάρει παρατάσεις ενώ και το ποσοστό προόδου που έχουν παραπέμπει σε νέες παρατάσεις μέσα στο 2015, πράγμα που θα φέρει την ολοκλήρωση των έργων προς τα τέλη του 2015, οριακά δηλαδή αναφορικά με τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Τα οδικά έργα έχουν καθυστερήσεις παντού. Η Αμβρακία Οδός δίχως αμφισβήτηση κλείδωσε για λειτουργία το 2016 (3 χρόνια καθυστέρηση). Στα έργα του ΒΟΑΚ τα ίδια: Γούρνες-Χερσόνησος και Άγιος  Νικόλαος-Καλό Χωριό κινούνται με ρυθμούς βραδύποδα..

Χωρίς καμία σπουδαία εξέλιξη συνεχίζονται τα έργα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Τα έργα Β`φάσης όλο τελειώνουν και όλο συνεχίζονται. Για εκείνα της Γ` φάσης τα έργα είναι σε νηπιακό στάδιο. Αντίθετα καλά πάνε τα έργα στο λιμάνι της Πάτρας.

Στα έργα αεροδρομίων με καθυστερήσεις συνεχίζονται όλα σχεδόν τα μεγάλα έργα. Χανιά, Πάρος, Σκιάθος είναι πίσω από το χρονοδιάγραμμα. Με συνεχείς παρατάσεις αντιμετωπίζονται τα έργα σε φράγματα. Γαδουρά, Ασωπου, Πείρου-Παραπείρου, Τριανταφυλλιάς, Αποσελέμη κινούνται με μέτριους ρυθμούς και σίγουρα απαιτείται επιτάχυνση των εργασιών.

Πάμε στα έργα σταθερής τροχιάς και η εικόνα μένει θολή: η επέκταση του Τραμ στον Πειραιά αν λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2016 (1,5 χρόνος καθυστέρηση)  θα είναι κατόρθωμα. Η επέκταση του Μετρό στον Πειραιά μέχρι τώρα στέκεται καλά και τουλάχιστον προς το παρόν είναι 6 μήνες πίσω και θα λειτουργήσει αρχές του 2018.

Στη Θεσσαλονίκη τα έργα Μετρό έχουν διπλή εικόνα: η βασική γραμμή έχει μερικά σημαντικά προβλήματα που κάνουν πολλούς να αμφισβητούν τη λειτουργία στις αρχές του 2018 που όμως αν τελικά γίνει θα είναι 5,5 χρόνια καθυστερημένο σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Αντίθετα η επέκταση προς Καλαμαριά πάει καλά, είναι εντός χρονοδιαγράμματος, όμως 1,5 χρόνο μετά την έναρξη του έργου οι Μετροπόντικες αναζητούνται.

Θα τελειώσουμε με τα σιδηροδρομικά έργα που παραμένουν τα πιο …ατελείωτα έργα στη χώρα. Με τις καλύτερες προϋποθέσεις το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2016, όμως πολλοί μιλούν από τώρα για καθυστερήσεις που τραβούν το έργο πίσω.

Στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη μόλις ξεκίνησε η εργολαβία που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2016 ενώ το δύσκολο έργο Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος είναι προς το παρόν εντός ενός πολύ «σφιχτού» χρονοδιαγράμματος. Στο τμήμα Διακοπτό-Ροδοδάφνη θα έχουμε νέες παρατάσεις και το έργο με τις καλύτερες συνθήκες θα λειτουργήσει στα τέλη του 2015 (1,5 χρόνος καθυστέρηση).

Η ανάγκη να επιταχυνθούν τα έργα είναι μεγάλη αν σκεφτεί κανείς πως όλα τραβούν χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013 που επίσημα κλείνει στις 31-12-2015. Αν λοιπόν αρκετά από τα έργα που έχουν μείνει πίσω δεν καταφέρουν να ολοκληρωθούν τότε, θα συμβούν 2 πολύ άσχημα γεγονότα.

Πρώτο θα χαθεί η εναπομένουσα χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ και δεύτερο θα τραβηχτεί χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ) απορροφώντας πολύτιμα κεφάλαια από προγραμματισμένα νέα έργα.


Πηγή :Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com