Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2014

Οι Κινέζοι έτοιμοι για μεγάλα deal στην Ελλάδα

Οι Κινέζοι έτοιμοι για μεγάλα deal στην ΕλλάδαΣοβαρό το ενδιαφέρον κινεζικών επιχειρήσεων για την Ελλάδα. Τα σχέδια για "Ελευθέριος Βενιζέλος", Καστέλι, Ναυπηγεία Ελευσίνας και για αεροπορικό κόμβο στην Αθήνα. Η Ελλάδα μπορεί να ικανοποιήσει τις φιλοδοξίες της Κίνας για βαθύτερη επέκταση στην Ευρώπη. Το ισχυρό χαρτί της χώρας. 
Όταν ο Ξι Ζιπίνγκ, ο πρόεδρος της Κίνας, έκανε μία ανεπίσημη επίσκεψη τον Αύγουστο στη Ρόδο μόλις για μία νύχτα, ο πρόεδρος και ο πρωθυπουργός της Ελλάδας πέταξαν από την Αθήνα για να εξασφαλίσουν ότι η διαμονή του θα κυλούσε ομαλά.


Ο Έλληνας πρόεδρος Κάρολος Παπούλιας παρέθεσε ανεπίσημο γεύμα στο παραθαλάσσιο πολυτελές ξενοδοχείο προς τιμήν του κ. Ξι. Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς τον συνόδευσε σε έναν περίπατο στη μεσαιωνική πόλη. Ο κ. Ξι έχει συχνά εξυμνήσει τις προσπάθειές τους να αναστήσουν την οικονομία της ευρωζώνης που βρέθηκε πιο κοντά στην καταστροφή το 2011 και τους διαβεβαίωσε ότι η Κίνα βλέπει την Ελλάδα ως καίρια εμπορική διέξοδο προς τη νότια Ευρώπη. Όπως είπε, υπάρχει μία αναπτυσσόμενη και «εκτενής στρατηγική συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες».

Πριν από λίγα χρόνια, τα οικονομικά προβλήματα της Ελλάδας ήταν τόσο σοβαρά που ακόμη και η Κίνα -η οποία θέλει διακαώς να επεκταθεί σε στρατηγικής σημασίας αγορές- ήταν διστακτική λόγω του μεγάλου κινδύνου.

Οι Κινέζοι έμποροι που έφτασαν στην Αθήνα εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 για να πουλήσουν φθηνά ρούχα και οικιακά προϊόντα έκλεισαν τα μαγαζιά τους όταν ξέσπασε η κρίση στην ευρωζώνη το 2010. Καθώς μειωνόταν η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων, οι Κινέζοι μετακινήθηκαν σε πιο σταθερές περιοχές της Ευρώπης. Μόνο το λιμάνι του Πειραιά -όπου ο κρατικός ναυτιλιακός όμιλος Cosco αγόρασε το 2009 την άδεια λειτουργίας ενός προβλήτα εμπορευματικών μεταφορών και την άδεια να χτίσει έναν ακόμη-  κατάφερε να κρατήσει το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτών.

Τώρα η Κίνα επανεξετάζει την Ελλάδα και τις υποδομές της που θα πρέπει να πουληθούν στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας με την Ε.Ε. και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Η χώρα μπορεί να ικανοποιήσει τις φιλοδοξίες της Κίνας για βαθύτερη επέκταση στην Ευρώπη.

«Είμαστε πίσω από την Ιταλία και την Ισπανία σε όρους ιδιωτικών κινεζικών επενδύσεων και επιχειρηματικής δραστηριότητας… Οι κρατικές κινεζικές επιχειρήσεις δείχνουν σοβαρό ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι πρόκειται για μία μακροπρόθεσμη και πολιτικά υποκινούμενη προσέγγιση» δήλωσε Κινέζος σύμβουλος στην Αθήνα, ο οποίος έχει γνώση ορισμένων συζητήσεων που διεξάγονται, αλλά ζήτησε να μην κατονομαστεί.

Μία κοινοπραξία που σχημάτισε το fund με έδρα στο Χονγκ Κονγκ Friedman Pacific Asset Management και το Shenzhen International Airport Group ενδεχομένως να καταθέσει προσφορά για το κρατικό πλειοψηφικό πακέτο στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Το υπουργείο Μεταφορών εκτιμά ότι η κρατική κατασκευαστική της Κίνας State Construction Engineering Corporation θα συμμετάσχει στον διεθνή διαγωνισμό για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, που είναι το πιο δημοφιλές τουριστικό νησί της χώρας. Επίσης, ενισχύονται τα σενάρια ότι κινεζική αεροπορική θα δημιουργήσει κόμβο στην Αθήνα στοχεύοντας στους Κινέζους που ταξιδεύουν προς ευρωπαϊκές χώρες.

Επίσης, η κρατική Fujian Shipbuilding που ελέγχει τρία ναυπηγεία στην Κίνα έχει εκφράσει ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που διαθέτουν εξειδικευμένες εγκαταστάσεις και καταρτισμένο προσωπικό.

Πράγματι, η ναυτιλία είναι το ισχυρό χαρτί της Ελλάδας. Ελληνικά πλοία μεταφέρουν το 60% των πρώτων υλών που εισάγει η Κίνα - αργό πετρέλαιο, άνθρακα και σιδηρομετάλλευμα. Σε αντάλλαγμα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες χτίζουν τα πλοία τους σε κινεζικά ναυπηγεία. Τον Ιούνιο, υπογράφηκαν συμφωνίες ναυπήγησης πλοίων ύψους 3,2 δισ. δολαρίων μεταξύ των δύο χωρών, που θα χρηματοδοτηθούν από την κρατική China Development Bank.

Η δραστηριότητα της Cosco στον Πειραιά, πάντως, παραμένει η μεγαλύτερη επένδυση. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων άγγιξε φέτος τα 2,5 εκατ. μετά την επέκταση των εγκαταστάσεων αξίας 400 εκατ. ευρώ. Οι Κινέζοι εγκατέστησαν γερανούς τελευταίας τεχνολογίας για να χειρίζονται μεγάλα πλοία και σχεδόν τετραπλασίασαν την παραγωγή.

Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι έφερε ορισμένα μεγάλα ονόματα, παρότι ακόμα κάνουν μικρές κινήσεις. Η κινεζική εταιρεία κατασκευής τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού Huawei και η ιαπωνική Sony άρχισαν να μεταφέρουν προϊόντα από τον Πειραιά στην Ευρώπη.

«Υπάρχουν οι προοπτικές ο Πειραιάς να γίνει κόμβος logistics για την κεντρική Ευρώπη, την ανατολική Μεσόγειο και τη βόρειο Αφρική» δηλώνει ο Τάσος Βαμβακίδης, εμπορικός διευθυντής της ΣΕΠ. Η Cosco είναι ένας από τους πέντε ενδιαφερόμενους για την εξαγορά του 67% των μετοχών στο λιμάνι.

Ο μόνος ιδιώτης Κινέζος επενδυτής στην Ελλάδα φαίνεται πως έχει μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, φιλοδοξώντας να επωφεληθεί από την επέκταση της αγοράς του κινεζικού τουρισμού. Η Fosun, η κοινοπραξία που έχει ήδη εξαγοράσει ποσοστό στη Folli Follie, συμμετέχει μαζί με άλλες εταιρείες από την Ελλάδα και τον Περσικό Κόλπο, σε ένα 20ετές έργο ύψους 5 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη της παράκτιας περιοχής στο Ελληνικό. Πρόκειται για μία έκταση διπλάσια από το Μονακό που θα μετατραπεί σε μητροπολιτικό πάρκο.

Οι αφίξεις Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα είναι πολύ μικρότερες από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά αυξάνονται σημαντικά. Το 2013 περίπου 28.000 Κινέζοι ταξίδεψαν στην Αθήνα, τη Σαντορίνη και την Κρήτη. Πρόκειται για τοποθεσίες όπου γυρίστηκαν ρομαντικές κινέζικες ταινίες όπως το Beijing Love Story. Φέτος, οι αφίξεις Κινέζων τουριστών θα αγγίξουν τις 40.000, με βάση τους τοπικούς τουριστικούς πράκτορες.

Ο μεγαλύτερος περιορισμός στην τουριστική ανάπτυξη είναι η απουσία απευθείας πτήσεων από την Αθήνα στο Πεκίνο και τη Σαγκάη, σύμφωνα με την Τόνια Λούο, η οποία διαχειρίζεται ένα τουριστικό πρακτορείο στον Πειραιά.

«Οι επισκέπτες έρχονται από την Κωνσταντινούπολη ή τη Φρανκφούρτη με αποτέλεσμα να μειώνονται σημαντικά οι ημέρες παραμονής στη χώρα, εάν έχεις άδεια μόλις μίας εβδομάδας, όπως συμβαίνει με τους περισσότερους Κινέζους» εξηγεί η κ. Λούο, η οποία δίδασκε κινέζικα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και συμπληρώνει: «Η αγορά όμως θα σημειώσει εκρηκτική άνοδο από τη στιγμή που θα υπάρξει απευθείας πτήση».

Πηγή : euro2day.gr